HARLINGEN - FRIESLAND

Vuurtoren Texel

Fietstocht Harlingen - Makkum

Fietstocht: 70kilometer

Helaas gooit Covid-19 roet in het eten om dit jaar op vakantie te gaan naar het buitenland. We hebben zitten wikken en wegen en komen tot een unaniem akkoord :) We gaan een midweek naar Friesland dit jaar. We nemen de Fietsen mee en gaan fietsen in Friesland. We hebben een knus hotelletje aan een haventje in Harlingen. Vanuit hier vertrekken de 'ferry's' naar Terschelling en Ameland. Ameland hebben we uiteindelijk overgeslagen en kiezen ervoor om een dag naar Texel en een dan naar Terschelling te gaan. Maar we morgen beginnen met een dag fietsen op het vaste land. Na het avondeten wandelen we langs de kust van Harlingen en gaan we naar de haven om daar de mooie boten te bezichtigen.

Fietsen op Texel

Fietstocht: 55kilometer

Deze ochtend vroeg uit de veren. We gaan naar Texel. Met de auto een klein uurtje over de afsluitdijk naar Den Helder. In den Helder zoeken we een parkeerplaats en fietsen verder naar de veerboot. Met het veer is het een half uurtje varen. Het is prachtig weer en we hebben er zin in. We hebben een tocht uitgezet van zo'n 45 kilometer. Tijdens het eerste stuk fietsen we richting De Koog. Daar ploffen we neer op het terras om een biertje te drinken en een hapje te eten in een gezellig straatje. Als we weer op de fiets zitten gaan we door de duinen naar de vuurtoren van Texel. Al in de verte zien we de rode toren boven de duinen uitsteken. Eenmaal daar aangekomen lopen we er een rondje omheen en gaan even het strand op. Maar we moeten al gauw weer de fiets op om op tijd terug te zijn bij de boot. Hier en stoppen we nog om wat te drinken. (het is heel erg warm deze dag). Als we terug in Den Helder zijn besluiten we om hier een overheerlijke pizza te eten op een terras vlak bij de marine haven. De fietsen op de auto en nog een uurtje terug naar Harlingen. Moe maar voldaan!

Fietstocht Terschelling

Fietstocht: 60kilometer

Met de boot naar Terschelling! wordt vervolgd

Sfeervolle haventjes

Gezellige haventjes

Al direct aan ons hotel ligt een (belangrijke) haven voor Harlingen. Vanuit hier kun je met het veer of de snelboot naar Ameland en Terschelling. Ameland hebben we helaas overgeslagen omdat het toch wel aan de dure kant was...

Veel water en veel groen!

Waar je ook bent in Friesland, het ziet er altijd mooi uit. Wijdse landschappen, veel water in de vorm van zee, riviertjes en kanaaltjes. Heel rustgevend. Ongepland om er hen te gaan maar ik heb Friesland wel in mijn hart gesloten!!

Land in zicht

Op de boot...altijd leuk!

Vuurtorens...

Op een of andere manier voel ik me aangetrokken tot vuurtorens. Waar we ook zijn aan de zee, daar zal ik altijd proberen naar een vuurtoren te gaan. Zie hier de vuurtoren van Terschelling. Deze vond ik net wat minder interressant omdat die eigenlijk niet meer is dan een vierkante toren...

Vuurtoren Terschelling

volg me op instagram en facebook