SAMANA BAY - DOMINICAANSE

Making a daytrip to samana...

OUR TRAVEL ADVENTURES - Samana Bay

04-06-2022 hora de recogida: 05.35uur

Samana staat vandaag op het programma. Een lange volgeplande dag. Om 05.35 worden we al opgehaald en rijden richting het noorden naar Punta Cana. Daar stappen we over in een grote bus en vervolgen onze weg. Rond 09.30uur hebben we onze eerste stop en gaan we ontbijten in een plaatselijk restaurantje. Een Dominicaanse ontbijtje sandwich, koffie en een Jus'o'range.

OUR TRAVEL ADVENTURES - CAYO LEVANTADO

Dan is het nog een halfuurtje rijden tot aan het haventje waar we op de boot (catamaran) stappen. We varen met een behoorlijk tempo richting het eilandje Cayo Levantado wat ook wel Bacardi-eiland genoemd wordt. De reden hiervoor is dat hier een ooit commercial van Bacardi opgenomen is. We leggen aan bij een steiger en lopen een kleine 5 minuten naar het hagelwitte strand!! WOW! Dit is zoals je een 'onbewoond' eiland verwacht. Wit strand, knalblauwe zee en wuivende palmen die er kleurrijk bijstaan. Je blijft hier maar foto's maken. Midden op het strand staat een rieten barretje waar we eerst een biertje gaan drinken voordat we het eiland verder gaan verkennen. We hebben ongevee een anderhalf uur 'vrije tijd'. Dat is genieten... Helaas zit de tijd er weer op en varen we verder met de catamaran en komen in een klein baaitje waar we gaan lunchen. Een lopend buffet met typisch Dominicaas eten. Én met een Cuba libre...

Vanaf de taverne hebben we een supermooi uitzicht over een baai met allemaal kleine eilandjes. Nog een drankje en wat foto's maken... Dan maken we ons op voor het vervolg. Deze keer stappen we in een soort van 'tourvrachtwagentje'. Tja de foto's zeggen het wat duidelijker. Het is een ritje van ongeveer 45 minuten en hiermee gaan we door de plaatselijke dorpjes. Zo krijgen we een behoorlijke indruk van het tochwel arme land .Kleine huisjes, soms containers en soms niet meer als alleen een dak gebouwd tussen de bomen.

OUR TRAVEL ADVENTURES - DAMAJAGUA

We rijden richting de waterval...DAMAJAGUA...Maar daar kunnen we alleen te paard komen. Pfieuw...op een paard over rotsachtige weggetjes... losse keien... Een half uur enkele reis! De paarden hebben er zelfs moeite mee. Wat een tocht. Gelukkig heeft iedereen een persoonlijke begeleider. Zij spreken alleen spaans wat het moeilijk maakt om te communiceren maar dankzij onze spaanse les niet geheel onmogelijk. Eigenlijk kunnen we toch behoorlijk wat begrijpen van wat ze bedoelen. Na een half uurje krijgen de paarden rust en moeten wij nog een 10 minuten bergafwaarts wandelen om bij de waterval te komen. In de verte horen we het geruis al en als we aankomen bij de waterval zien we dat de tocht het zeerzeker waard is! Schitterend! We krijgen de mogelijkheid om even te zwemmen in het meertje.. De DAMAJAGUA waterval is een meter of 50 hoog en het water komt ook met geweld naar beneden. En er zijn locals die de rotsen beklimmen tot een meter of 15 en er af springen en sommigen durven zelfs te duiken...een aangenaam schouwspel...
Dan is het tijd om af te drogen, schoenen aan en terug te gaan naar de safari truck maar eerst weer de paardentocht. En dit keer dus berg op...met het water op de rug maarwe hadden het niet willen missen!! Weer gaan we ongeveer een 30minuten met de safaritruck mee naar een haventje van Santa Barbara de Samaná (een stad en gemeente in de DR). De catamaran is in de tijd dat wij op de paarden zaten hier heen gevaren.

Cayo Vigia Samana y con su puente peatonal

We varen de baai van Samana over en komen ook nog onder een bijzondere voetgangersbrug door. Samana Van Leona the Bridge(s). De locals noemen het ook wel 'The bridge to nowhere'. De brug start bij het strand en gaat over enkele kleine onbewoonde eilandjes heen. De brug is behoorlijk lang en stopt ook bij een eilandje en is dus niet meer verbonden met het vaste land. Op de boot gaat de muziek aan en begint het schenken van rum en cola nog maar een keer... De dominicanen schenken écht heel erg graag rum! Als we aan de overkant van Samana bay zijn, staat de bus klaar om aan de terugweg te beginnen en verwachten we rond 20.30uur terug te zijn. Een dag die zeer aangenaam was en zeer zeker de moeite waard!

volg me op instagram en facebook